-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48857 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

نام چند تن از كساني كه معتقد به اجتهادي بودن قرار دادن آيات در كجاي سورهها و يا حزب و جزء ميباشند را، بيان كنيد.

بسياري از مفسران و قرآن پژوهان، به توقيفي بودن ترتيب آيات در سورههاي قرآن كريم، پاسخ مثبت دادهاند; تا آن جا كه جلال الدين سيوطي ادعاي اجماع و وجود نصوص فراوان را در اين مورد كرده و ميتوان گفت كه اين موضوع مورد اتفاق دانشمندان علوم قرآني اهل سنّت است; ولي بعضي محققان شيعه برآنند كه ترتيب آيات قرآن، طبق اجتهاد و رأي و سليقه صحابه انجام گرفته; مثلاً علامه مجلسي; در پاسخ به اعتراضي كه برخي به آية تطهير(احزاب،33) كردهاند به اين كه آيه با توجه به آيات پيشين و پسين آن، مربوط به زنان پيامبر اكرم6 است و نزول آن درباره حضرت علي و فاطمه و فرزندان آنان: مسلّم نيست، ميفرمايد: رواياتي از اهل سنّت و شيعه، دلالت بر اين دارند كه ترتيب فعلي آيات توسط شخص معصومي صورت نگرفته تا خطا و اشتباهي در آن راه نيافته باشد. محدث نوري نيز همين نظر را تأييد كردهاند.(پژوهشي در تاريخ قرآن كريم، دكتر سيد محمد باقر حجتي، ص 66ـ70، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)

علامه طباطبايي; با اين كه معتقد به توقيفي بودن ترتيب آيات در اكثر سورههاي قرآن كريم است، در عين حال تعداد سورههايي را كه تنظيم بعضي آيات در آنها به اجتهاد و رأي صحابه صورت گرفته باشد را، اندك نميدانند و به نظر ايشان، وقوع برخي آياتي كه به صورت متفرق نازل شده، در جايي كه فعلاً قرار دارند، خالي از مداخلة اجتهادي صحابه نبوده است.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 12، ص 126ـ132، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان / علوم القرآن عند المفسيرن، مركز فرهنگ و معارف قرآن، ج 1، ص 451ـ456، دفتر تبليغات حوزه علميه قم.)

ايشان ميفرمايد: آنچه در برخي روايات وارد شده كه جاي هر يك از سور و آيات قرآن مجيد به دستور خود پيامبر اكرم6 معين و مشخص بوده، مطلبي است كه بقيه روايات عموماً آن را تكذيب ميكند.(قرآن در اسلام، علامه طباطبايي;، ص 205، دارالكتب الاسلامية / ر.ك: درسنامه علوم قرآني، سطح 1، حسين جوان آراسته، ص 107ـ110، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي.)

در پايان، لازم به يادآوري است كه تقسيم قرآن كريم به اجزأ و احزاب و امثال آن، از كارهاي تازهاي است كه در زمانهاي اخير، انجام پذيرفته، هر چند بعضي سابقه آن را از زمان پيامبر اكرم6 دانستهاند ولي به طور حتم نوع تقسيمبندي اجزأ، با آن چه كه امروز داريم متفاوت بوده.(ر.ك: تاريخ قرآن، دكتر محمود راميار، ص 543، انتشارات اميركبير.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.